
Autorski program nauczania 'Wychowanie fizyczne bliższe wartościom" nowa podstawa programowa
dział:
autor:
Romanowska A. >> zobacz inne pozycje autora
wydawca:Korepetytor
ISBN:978-83-61117-57-5
data wydania:2012
wymiary:A5,s.76
oprawa:miękka



Autorski program nauczania 'Wychowanie fizyczne bliższe wartościom" nowa podstawa programowa
Prezentowany program wychowania fizycznego adresowany jest do uczniów II etapu edukacyjnego, czyli klas IV-VI szkoły podstawowej. Jest to nowelizacja AUTORSKIEGO PROGRAMU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO zatwierdzonego przez MEN w 1999 r. – numer dopuszczenia DKW–4014–68/99.
W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z 15.01.2009 r. Nr 4 poz. 17) zostały określone nowe podstawy programowe. Wprowadzone zmiany wymuszają dostosowanie obowiązujących programów nauczania do aktualnych treści podstawy programowej.
Autorski program nauczania Wychowanie fizyczne bliższe wartościom jest właśnie takim zaktualizowanym dokumentem programowym.
STRUKTURA PROGRAMU
Prezentowany program wychowania fizycznego przeznaczony jest dla klas IV-VI szkoły podstawowej. Przedstawione w programie szczegółowe cele oraz treści kształcenia i wychowania winny być realizowane w ciągu całego II etapu edukacyjnego. Obligatoryjne treści programu, zgodne z obowiązującą podstawą programową, zostały wzbogacone o treści fakultatywne, możliwe do realizacji w zależności od warunków środowiskowych i bazy materialnej. W tym dokumencie programowym nie ma podziału na klasy.
Realizacja treści na zajęciach wychowania fizycznego w kolejnych latach (klasa IV, V i VI) powinna mieć charakter układu spiralnego. Nauczyciel, mając pełną autonomię, z jednej strony będzie mógł swobodnie dobrać treści programowe na poszczególne poziomy nauczania, z drugiej zaś w obrębie tego samego zadania programowego będzie mógł realizować określone w podstawie programowej wymagania szczegółowe w sposób umożliwiający mu uwzględnienie:
• dyspozycji psychomotorycznych i osobowościowych ucznia,
• warunków bazowo-materialnych,
• uwarunkowań organizacyjnych szkoły,
• zainteresowań i możliwości uczniów,
• uzdolnień ruchowych i predyspozycji dzieci,
• potrzeb i oczekiwań wychowanków,
• liczby godzin przeznaczonych na zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym.
Ponadto, takie ujęcie treści daje możliwość ich realizacji w grupach mieszanych (z różnych poziomów klas) podczas zajęć do wyboru (jeżeli taki sposób realizacji został przyjęty w danej szkole). W niniejszym programie szczególny nacisk został położony na efekty kształcenia i wychowania (stąd takie wyrażenia, jak „uczeń potrafi…”, „uczeń posiada…”, „uczeń wie…”, itd.). Treści nauczania są sformułowane w języku wymagań oraz precyzyjnie określają wiadomości, umiejętności i kompetencje, które uczeń zdobywa na tym etapie kształcenia.
Z drugiej strony wskazują kierunek dążności nauczycieli do ich realizacji. Dlatego poszczególne treści zostały zespolone ujęciem „dążymy do tego, aby uczeń…”.
Treści nauczania zostały podzielone na bloki tematyczne, zgodne z podstawą programową wychowania fizycznego (rozdział 4):
• Diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego – podrozdział 4.2.1,
• Trening zdrowotny – podrozdział 4.2.2,
• Sporty całego życia – podrozdział 4.2.3,
• Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista – podrozdział 4.2.4,
• Sport – podrozdział 4.2.5,
• Taniec – podrozdział 4.3.6.
Warunki i wskazówki wyboru treści nauczania:
1. Wymagania umieszczone w treściach programu odnoszą się nie tylko do zajęć klasowo-lekcyjnych. Tak więc planując proces wychowania fizycznego, należy wziąć pod uwagę liczbę godzin przeznaczonych na zajęcia klasowo-lekcyjne oraz na zajęcia do wyboru przez uczniów - alternatywne formy wychowania fizycznego (jeżeli taki system został przyjęty w danej szkole)
2. Symbol *PP, zastosowany w rozdziale „Treści nauczania” – to zapis określający jedynie to, co stanowi konieczne minimum, które musi stać się udziałem każdego ucznia i jest zawarte w podstawie programowej.
3. Po zrealizowaniu treści obowiązkowych, nauczyciel sam określa treści uzupełniające w zależności od możliwości swoich uczniów oraz warunków szkolnych.
4. Wybór treści winien być podyktowany dążeniem do osiągnięcia zarówno kompetencji przedmiotowych, jak i aksjologicznych ucznia. Tak więc zmierzając do uzyskania efektów nauczania i wychowania, należy planować realizację treści nauczania łącznie z urzeczywistnieniem treści celów aksjologicznych.
5. Treści nauczania z gimnastyki, jako dyscypliny sportowej, znalazły swoje miejsce w rozdziale „Trening zdrowotny” (rozdział 4.2.2). Umiejscowienie gimnastyki w rozdziale o wymownym tytule (większość dyscyplin sportowych stanowią treści rozdziału 4.2.5 – „Sport”), ma podkreślić jej rangę w ogólnym usprawnianiu rozwijającego się organizmu dziecka, w poprawianiu jego stanu funkcjonalnego oraz w czynnościach profilaktycznych, kompensacyjnych i korekcyjnych masowo występujących deformacji i dysfunkcji kręgosłupa i postawy ciała.
Konstrukcja programu ma taki układ, by nie tylko spełniać oczekiwania MEN w zakresie nowej podstawy programowej przedmiotu wychowania fizycznego, ale równorzędnie włączyć do całego procesu kształcenia treści aksjologiczne.

autor: Maria Kuleczka-Raszewska, Dorota Markowska,
cena: 18.00 zł 18.00 zł
autor: Romanowska A.,
cena: 31.00 zł 31.00 zł
autor: Kierczak U.,
cena: 39.00 zł

