-
SPORT
-
DYSCYPLINY SPORTOWE
- AKROBATYKA
- GIMNASTYKA
- JEŹDZIECTWO
- KOSZYKÓWKA
- PIŁKA NOŻNA
- PIŁKA RĘCZNA
- PIŁKA SIATKOWA
- LEKKOATLETYKA
- KULTURYSTYKA I TRENING SIŁOWY
- NARCIARSTWO I SPORTY ZIMOWE
- PŁYWANIE I RATOWNICTWO WODNE
- SPORTY I SZTUKI WALKI
- BADMINTON
- GOLF
- HOKEJ
- KOLARSTWO
- STRZELECTWO
- SZERMIERKA
- SURVIVAL I SPORTY EKSTREMALNE
- TANIEC
- WSPINACZKA
- TENIS
- GRY I ZABAWY RUCHOWE
- POZOSTAŁE DYSCYPLINY SPORTOWE
- ŻEGLARSTWO
- BOKS
-
REKREACJA I FITNESS
- FITNESS
- AEROBIK
- STEP AEROBIK
- JOGA I RELAKSACJA
- PILATES
- SPINNING
- JOGGING
- STRETCHING
- NORDIC WALKING
- TANIEC
- CAPOIERA
- TENIS
- NARCIARSTO BIEGOWE
- NARCIARSTWO ZJAZDOWE
- SNOWBOARD
- JEŹDZIECTWO
- KITEBOARDING
- WINDSURFING
- PŁYWANIE
- NURKOWANIE
- GRY I ZABAWY RUCHOWE
- GRY I ZABAWY TOWARZYSKIE. ŁAMIGŁÓWKI. SZACHY. KARTY. GRY PLANSZOWE
- ŻEGLARSTWO
-
NAUKA W SPORCIE
- ANTROPOLOGIA
- ANTROPOMOTORYKA, MOTORYKA
- BIOCHEMIA
- BIOLOGIA
- BIOMECHANIKA
- EKOLOGIA
- FIZJOLOGIA WYSIŁKU FIZYCZNEGO
- ETYKA I FILOZOFIA SPORTU
- HISTORIA KULTURY FIZYCZNEJ I SPORTU
- INFORMATYKA
- MEDYCYNA SPORTU I ODNOWA BIOLOGICZNA
- NAUKI ŚCISŁE I METODY BADAWCZE
- SOCJOLOGIA KULTURY FIZYCZNEJ
- STATYSTYKA W SPORCIE
- PSYCHOLOGIA SPORTU
- SPORT OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- TEORIA SPORTU
- TESTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
- TRENING SPORTOWY
- ZARZĄDZANIE I EKONOMIA W SPORCIE
- PRAWO W SPORCIE
- KĄCIK KIBICA
- BIOGRAFIE
- ENCYKLOPEDIE, SŁOWNIKI
- ŻYWIENIE I DIETA
- DOPING W SPORCIE
- OLIMPIZM
- CZASOPISMA
- ZDROWIE
- SPORTOWE GRY PC
- SPORTOWE GRY PLANSZOWE
-
DYSCYPLINY SPORTOWE
-
FITNESS
- AEROBIK I STEP
- PILATES
- GIMNASTYKA
- KULTURYSTYKA I ĆWICZENIA SIŁOWE
- JOGA I RELAKSACJA
- MULTIMEDIA, DVD
- TEORIA I METODYKA FITNESS
- TANIEC, FORMY MUZYCZNO-RUCHOWE
- SPRZĘT SPORTOWY THERA-BAND
- DIETETYKA
- WSPOMAGANIE I DOPING
- STRETCHING
- TRENING KONDYCYJNY
- JOGGING
- PŁYWANIE I NURKOWANIE
- NARCIARSTWO BIEGOWE I ZJAZDOWE
- SNOWBOARD
- KITEBOARDING I WINDSURFING
- TURYSTYKA GÓRSKA I ROWEROWA
- ZDROWIE
-
MEDYCYNA, REHABILITACJA, FIZJOTERAPIA
-
REHABILITACJA I FIZJOTERAPIA
- ANATOMIA
- FIZJOTERAPIA
- FIZYKOTERAPIA
- GERIATRIA
- GIMNASTYKA LECZNICZA
- GINEKOLOGIA I POŁOŻNICTWO
- HIPOTERAPIA
- HISTORIA REHABILITACJI
- JĘZYKI OBCE
- KARDIOLOGIA
- KINEZYTERAPIA
- KOREKTYWA
- KRĘGOSŁUP
- MASAŻ
- NEUROLOGIA
- ORTOPEDIA I TRAUMATOLOGIA
- OSTEOPOROZA
- PEDIATRIA
- PULMUNOLOGIA
- REHABILITACJA
- REUMATOLOGIA
- TERAPIA MANUALNA
-
MEDYCYNA
- ALERGOLOGIA
- ANATOMIA
- CHIRURGIA
- DERMATOLOGIA
- DIABETOLOGIA
- DIETETYKA I ŻYWIENIE
- FARMACJA
- FIZJOLOGIA
- GERIATRIA
- GINEKOLOGIA
- HISTOLOGIA
- INTERNA
- JĘZYKI OBCE
- KARDIOLOGIA
- KOSMETOLOGIA
- MEDYCYNA NATURALNA
- MEDYCYNA PRACY
- MEDYCYNA RATUNKOWA
- MEDYCYNA SPORTU
- NEFROLOGIA
- NEUROLOGIA
- NIEKONWENCJONALNA
- NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA
- ONKOLOGIA
- ORTOPEDIA I TRAUMATOLOGIA
- OSTEOPOROZA
- PEDIATRIA
- PIELĘGNIARSTWO
- POZOSTAŁE
- PROMOCJA ZDROWIA
- PSYCHIATRIA
- PSYCHOLOGIA
- PULMUNOLOGIA
- REUMATOLOGIA
- SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE
- STOMATOLOGIA
- LOGOPEDIA
- OKULISTYKA
- PORADNIKI
-
REHABILITACJA I FIZJOTERAPIA
-
PEDAGOGIKA I PSYCHOLOGIA
-
WYCHOWANIE FIZYCZNE I ZDROWOTNE
- FORMY MUZYCZNO - RUCHOWE, TANIEC
- GIMNASTYKA
- GRY I ZABAWY RUCHOWE
- GRY ZESPOŁOWE
- WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
- WF NAUCZANIE ZINTEGROWANE
- WF KLASY 4-6
- WF GIMNAZJUM
- WF SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
- KOREKTYWA
- LEKKOATLETYKA
- NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- OBOZY, KOLONIE, WYCIECZKI
- PŁYWANIE
- PROMOCJA ZDROWIA
- TEORIA I METODYKA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- TESTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
- WF SPECJALNE
- WF klasy 7-8
-
TURYSTYKA
- AGROTURYSTYKA
- EKONOMIKA TURYSTYKI, GOSPODARKA TURYSTYCZNA
- GASTRONOMIA I ŻYWIENIE
- GEOGRAFIA TURYSTYCZNA, KRAJOZNAWSTWO
- HISTORIA TURYSTYKI
- HOTELARSTWO
- JĘZYKI OBCE
- MARKETING I ZARZĽDZANIE
- OBOZOWISKA I KOLONIE
- OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO
- PILOTAŻ WYCIECZEK
- PRAWO W TURYSTYCE
- PRZEWODNIKI I MAPY
- TEORIA TURYSTYKI
- TURYSTYKA KWALIFIKOWANA
-
LITERATURA AKADEMICKA
-
Sprzęt sportowy THERA-BAND
-
SUPLEMENTY DIETY
-
WYPRZEDAŻE
2020-03-26 10:30:00
INFORMACJA !!!
UWAGA!!! WSZYSTKIE ZAMÓWIENIA W RAMACH POSIADANYCH ZASOBÓW KSIĄŻKOWYCH REALIZUJEMY NA BIEŻĄCO!...

Symetria i asymetria ruchów w przygotowaniu techniczno-taktycznym i szybkościowo-siłowym piłkarzy nożnych
dział:
autor:
Witkowski Z. >> zobacz inne pozycje autora
wydawca:AWF Kraków
ISBN:978-83-62891-31-3
data wydania:2013
wymiary:A5; s.148
oprawa:miękka



Symetria i asymetria ruchów w przygotowaniu techniczno-taktycznym i szybkościowo-siłowym piłkarzy nożnych
Wyniki uzyskiwane przez zawodników w różnych dyscyplinach sportu uzależnione są zasadniczo od trzech podstawowych czynników (Ważny 2000): wyposażenia genetycznego danego osobnika, oddziaływania treningowego oraz stanu zdrowia i innych środowiskowych wpływów pozatreningowych (odżywiania, trybu życia itd.).Opierając się na wynikach badań przeprowadzonych w dziedzinie biologii molekularnej Ważny (2000) stwierdza, że geny są najbardziej istotnym czynnikiem
odpowiedzialnym za różnice między ludźmi. W związku z tym uważa, że człowiekjest w znacznym stopniu „produktem gotowym”. Różnice determinowane genotypem dotyczą zarówno budowy człowieka, sprawności jego zasadniczych funkcji, jak
i charakteru. Z wielu badań na temat uwarunkowań osiągnięć sportowych wynika, iż w różnych grupach wiekowych zależą one w 40-80% od czynników genetycznych. Nie znaczy to jednak, że czynniki te gwarantują uzyskanie wysokich rezultatów,
zwiększają jednak prawdopodobieństwo ich osiągnięcia w przypadku stosowania odpowiedniego treningu i limitują ogólny zakres możliwości.
Autor zwraca uwagę, że jeżeli chodzi o pozatreningowe środki istotnie warunkujące wyniki sportowe, to oprócz dużego wpływu odżywiania i trybu życia, istotne znaczenie mają tu tzw. środki ergogeniczne, czyli substancje lub zabiegi stosowane w celu poprawy dyspozycji (psychicznych i fizycznych) zawodników. Przypisuje się im około 10-15-procentowy wkład w uzyskiwane rezultaty. Podkreśla się jednocześnie, że bezdyskusyjny jest istotny wpływ treningu na wyniki sportowe. Czynnik ten warunkuje stopień wykorzystania posiadanych predyspozycji, a tym samym w około 40-50% wpływa na ostateczne osiągnięcia (Ważny 2000).
Na podstawie analizy wpływu różnych zdolności, umiejętności i cech na sukcesy sportowe osiągane przez wybitnych zawodników ustalono, że wynik sportowy nie jest prostą sumą wyizolowanych komponentów sprawności i cech. W czasie walki sportowej, przy wykonywaniu różnych czynności, poszczególne składowe wchodzą we wzajemne powiązania, tworząc zmieniające się układy uwarunkowane różnicami indywidualnymi. To właśnie różnorodność czynników, które mają wpływ na efektywność walki sportowej w grach zespołowych jest powodem trudności i złożoności badań podejmowanych w tej grupie dyscyplin (Wyżnikiewicz-Kopp 1992).
Dotychczas prowadzone badania naukowe w sporcie umożliwiły odkrycie i uzasadnienie wielu interesujących zjawisk, programów i metod przygotowania, które niewątpliwie sprzyjały wzrostowi poziomu sportowego zawodników uprawiających piłkę nożną. Badania te dotyczyły różnych aspektów przygotowania oraz walki sportowej.
Już dawno próbowano ustalić wpływ różnych parametrów somatycznych na wyniki sportowe. Opierając się na danych dotyczących zespołów, uczestniczących w najważniejszych imprezach sportowych (mistrzostwa świata, ME) określono modelowe wskaźniki odnoszące się do wysokości i masy ciała piłkarzy, występujących na różnych pozycjach (Nikituszkin i Guba 1998). Pozostając w podobnej problematyce niektórzy autorzy starali się skonstruować tzw. model mistrza w piłce nożnej. Chodziło tutaj o wyznaczenie norm, jakie piłkarz wysokiej klasy powinien spełniać nie tylko w zakresie parametrów somatycznych, ale także zdolności kondycyjnych, umiejętności technicznych, cech psychicznych i innych właściwości. Modele tego rodzaju obejmowały różną liczbę zmiennych (Ważny 1989, Talaga 1997). Inne podejście przy tworzeniu „modelu mistrza” zaprezentował Bril (1980). Bazując na ankietowaniu i wywiadach z kwalifikowanymi trenerami stworzył on opisowy, jakościowy „model mistrza” dla obrońców, pomocników i napastników.



1. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.1. Przegląd literatury przedmiotu i uzasadnienie podjętego tematu
badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.2. Cel pracy i zasadnicze pytania badawcze . . . . . . . . . . . . . . 17
2. Materiał i metody badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2.1. Charakterystyka badanej zbiorowości . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2.2. Zakres badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2.3. Metody analizy statystycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
3. Wyniki badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
3.1. Asymetria w realizacji elementów technicznych podczas walki sportowej u piłkarzy nożnych na różnych etapach zaawansowania . 27
3.1.1. Asymetria wykonania strzałów na bramkę na podstawie obserwacji gry piłkarzy wysokiej klasy . . . . . . . . . . . . 27
3.1.2. Wykorzystanie „małych gier-testów 1 × 1” w ocenie asymetrii wykonania elementów techniczno-taktycznych piłkarzy nożnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
3.1.2.1. Opis opracowanych „małych gier-testów 1 × 1 . . . 30
3.1.2.2. Rzetelność opracowanych „małych gier-testów 1 × 1” 41
3.1.2.3. Trafność opracowanych „małych gier-testów 1 × 1” . 46
3.1.2.4. Asymetria wykonania elementów techniczno-taktycznych w „małych grach-testach 1 × 1” . . . . 53
3.2. Poziom symetrii-asymetrii ruchów w wybranych zdolnościach kondycyjnych piłkarzy i piłkarek nożnych . . . . . . . . . . . . . . 58
3.2.1. Poziom symetrii-asymetrii w zdolnościach szybkościowo -siłowych u piłkarzy nożnych od 7 do 18 roku życia . . . . . 58
3.2.2. Poziom symetrii-asymetrii w zdolnościach szybkościowo-siłowych oraz siłowych u wysoko selekcjonowanych piłkarzy i piłkarek nożnych z reprezentacji Polski różnych kategorii wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
4 Spis treści
3.3. Poziom symetrii-asymetrii ruchów w testach oceniających umiejętności techniczne piłkarzy na różnych etapach szkolenia . . 70
3.3.1. Opis testów motorycznych opracowanych do oceny umiejętności technicznych piłkarzy . . . . . . . . . . . . . . 70
3.3.2. Rzetelność opracowanych testów umiejętności technicznych 83
3.3.3. Poziom symetrii-asymetrii w umiejętnościach technicznych wysoko selekcjonowanych piłkarek nożnych na różnych etapach szkolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.3.4. Zmiany w poziomie umiejętności technicznych realizowanych kończyną wiodącą i niewiodącą u wysoko selekcjonowanych piłkarek nożnych na różnych etapach szkolenia . . . . . . . . 89
3.3.5. Poziom symetrii-asymetrii w umiejętnościach technicznych piłkarzy nożnych od 8 do 17 roku życia . . . . . . . . . . . . 97
3.4. Rezultaty eksperymentu pedagogicznego, określającego wpływ treningów o zróżnicowanym udziale ćwiczeń doskonalących nogę wiodącą i niewiodącą na poziom umiejętności technicznych piłkarzy 102
4. Dyskusja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
5. Podsumowanie i wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Piśmiennictwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Streszczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144



tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze do książek.
zarejestruj się /
zaloguj

autor: Małgorzata Siekańska,
cena: 0.00 zł
autor: Beata Ogórek-Tęcza,
cena: 0.00 zł

